ACEA motorolie specifikationer

Oprettet d. under Alt om biler

Om ACEA
European Automobile Manufacturers' Association (eller Association des Constructeurs Européens d'Automobiles på fransk, deraf ACEA-forkortelsen) er en organisation, der repræsenterer de 15 vigtigste europæiske bilproducenter. Det er efterfølgeren til CCMC (Comité des Constructeurs du Marché Commun). Ifølge deres udtalelse er ACEA en fortaler for bilindustrien i Europa og repræsenterer producenter af personbiler, varevogne, lastbiler og busser med produktionssteder i EU.

Blandt mange andre aktiviteter definerer ACEA specifikationer for motorolier, såkaldte ACEA Oil Sequences. Sekvenserne opdateres normalt med få års mellemrum, så de inkluderer den seneste udvikling inden for motor- og smøremiddelteknologi. ACEA selv godkender ikke olierne, de sætter standarderne og olieproducenter kan fremsætte præstationskrav for deres produkter, hvis de opfylder de relevante krav.

De første ACEA-oliesekvenser blev introduceret i 1996, da de erstattede de tidligere CCMC-specifikationer. Nye ACEA-oliespecifikationer blev udgivet i 1998, 1999, 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012 og 2016. 

 

A/B: benzin- og dieselmotorolier
ACEA A1/B1-kategorien fjernes med ACEA 2016 Oil Sequences. Fra ACEA 2012: Stabil olie i god kvalitet beregnet til brug ved forlængede aftapningsintervaller i benzinmotorer og dieselmotorer til biler og lette varevogne, specielt designet til at være i stand til at bruge lavfriktionsolie med lav viskositet med en viskositet ved høj temperatur/høj forskydningshastighed på 2,6 mPa*s for xW/20 og 2,9 til 3,5 mPa.s for alle andre viskositetsgrader. Disse olier er uegnede til brug i nogle motorer. Se brugervejledningen eller håndbogen, hvis du er i tvivl.

ACEA A3/B3 Stabil motorolie i god kvalitet beregnet til brug i personbiler og lette varebiler benzin- og dieselmotorer og/eller til forlængede aftapningsintervaller, hvor specificeret af motorproducenten, og/eller til brug året rundt Olier med lav viskositet og/eller til svære driftsforhold som defineret af motorproducenten.

ACEA A3/B4 Stabil motorolie i god kvalitet beregnet til brug i personbiler og lette varebiler benzin- og DI-dieselmotorer, men også egnet til anvendelser beskrevet under A3/B3.

ACEA A5/B5 Stabil motorolie i god kvalitet beregnet til brug ved forlængede aftapningsintervaller i personbiler og lette varebiler benzin- og dieselmotorer designet til at kunne bruge lavviskositetsolier med HTHS-viskositet på 2,9 til 3,5 mPa*s . Disse olier er uegnede til brug i visse motorer - se køretøjets-OEM's instruktionsbog/håndbog i tvivlstilfælde.

 

C: Katalysatorkompatibilitetsolier
Bemærk: Disse olier øger DPF/GPF- og TWC-levetiden og opretholder køretøjets brændstoføkonomi.
Nogle af disse kategorier kan være uegnede til brug i visse motortyper - se køretøjet - OEM's instruktionsbog/håndbog i tvivlstilfælde.

ACEA C1 Stabil motorolie i god kvalitet med laveste SAPS-niveau, beregnet til brug som katalysatorkompatibel olie ved forlængede aftapningsintervaller i køretøjer med alle typer moderne efterbehandlingssystemer og højtydende personbiler og let varebil benzin og DI-diesel Motorer, der er designet til at kunne bruge olier med lav viskositet med en minimum HTHS-viskositet på 2,9 mPa*s.

ACEA C2 Stabil motorolie i god kvalitet med mellem SAPS-niveau, beregnet til brug som katalysatorkompatibel olie ved forlængede aftapningsintervaller i køretøjer med alle typer moderne efterbehandlingssystemer og højtydende personbiler og let varebil benzin og DI-diesel Motorer, der er designet til at kunne bruge olier med lav viskositet med en minimum HTHS-viskositet på 2,9 mPa*s.

ACEA C3 Stabil motorolie i god kvalitet med mellem SAPS-niveau, beregnet til brug som katalysatorkompatibel olie ved forlængede aftapningsintervaller i køretøjer med alle typer moderne efterbehandlingssystemer og højtydende personbiler og let varebil benzin og DI-diesel Motorer, der er designet til at kunne bruge olier med en minimum HTHS-viskositet på 3,5 mPa*s.

ACEA C4 Stabil motorolie i god kvalitet med lavt SAPS-niveau, beregnet til brug som katalysatorkompatibel olie ved forlængede aftapningsintervaller i køretøjer med alle typer moderne efterbehandlingssystemer og højtydende personbiler og let varebil benzin og DI-diesel Motorer, der er designet til at kunne bruge olier med en minimum HTHS-viskositet på 3,5 mPa*s.

ACEA C5 Stabil motorolie i god kvalitet med mellem SAPS-niveau, for yderligere forbedret brændstoføkonomi, beregnet til brug som katalysatorkompatibel olie ved forlængede aftapningsintervaller i køretøjer med alle typer moderne efterbehandlingssystemer og højtydende personbiler og varevogne benzin- og DI-dieselmotorer, der er designet til at være i stand til og OEM-godkendt til brug af lavviskositetsolier med en minimum HTHS-viskositet på 2,6 mPa*s.

 

E: Heavy Duty dieselmotorolier
ACEA E4 Stabil olie i god kvalitet, der giver fremragende kontrol over stemplets renhed, slid, sodhåndtering og smøremiddelstabilitet. Det anbefales til højt vurderede dieselmotorer, der opfylder Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV og Euro V emissionskravene og kører under meget hårde forhold, f.eks. væsentligt forlængede olieaftapningsintervaller i henhold til producentens anbefalinger. Den er velegnet til motorer uden partikelfiltre og til nogle EGR-motorer og nogle motorer udstyret med SCR NOx-reduktionssystemer. 

ACEA E6 Stabil olie i god kvalitet, der giver fremragende kontrol over stemplets renhed, slid, sodhåndtering og smøremiddelstabilitet. Det anbefales til højt vurderede dieselmotorer, der opfylder Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V og Euro VI emissionskrav og kører under meget hårde forhold, f.eks. væsentligt forlængede olieaftapningsintervaller i henhold til producentens anbefalinger. Den er velegnet til EGR-motorer, med eller uden partikelfiltre, og til motorer udstyret med SCR NOx-reduktionssystemer. E6-kvalitet anbefales kraftigt til motorer udstyret med partikelfiltre og er designet til brug i kombination med dieselbrændstof med lavt svovlindhold. 

ACEA E7 Stabil olie i god kvalitet, der giver effektiv kontrol med hensyn til stemplets renhed og boring. Det giver desuden fremragende slidkontrol, sodhåndtering og smøremiddelstabilitet. Det anbefales til højt vurderede dieselmotorer, der opfylder Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV og Euro V emissionskravene og kører under hårde forhold, f.eks. forlængede olieaftapningsintervaller i henhold til producentens anbefalinger. Den er velegnet til motorer uden partikelfiltre og til de fleste EGR-motorer og de fleste motorer udstyret med SCR NOx-reduktionssystemer. 

ACEA E9 Stabil olie i god kvalitet, der giver effektiv kontrol med hensyn til stemplets renhed og borepolering. Det giver desuden fremragende slidkontrol, sodhåndtering og smøremiddelstabilitet. Det anbefales til højt vurderede dieselmotorer, der opfylder Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V og Euro VI emissionskrav og kører under hårde forhold, f.eks. forlængede olieaftapningsintervaller i henhold til producentens anbefalinger. Den er velegnet til motorer med eller uden partikelfiltre, og til de fleste EGR-motorer og til de fleste motorer udstyret med SCR NOx-reduktionssystemer. E9 anbefales kraftigt til motorer udstyret med partikelfiltre og er designet til brug i kombination med dieselbrændstof med lavt svovlindhold.

 

Anbefalingerne kan dog variere mellem motorproducenter, så brug nummerpladesøgningen eller ring/skriv, hvis du er i tvivl.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar