Motorolie - Olieviskositetsindeks

Oprettet d.

Olie viskositetsindeks forklaret

 

Viskositet er simpelthen modstanden fra en væske til at strømme. En højere viskositet indebærer en langsommere strømning og en tykkere væske.

 

Viskositeten ændres med temperaturen for at sikre beskyttelse og betjening under alle omstændigheder. Viskositetsindekset måler således motorolieens evne til at modstå at blive tyndere ved høje temperaturer.

 

For at kunne ændre viskositetsindekset indeholder konventionelle olier tilsætningsstoffer, normalt plastpolymerer. Nogle syntetiske olier er i stand til at opnå denne variation uden tilsætningsstoffer.

 

SAE (Society of Automotive Engineers) etablerede en numerisk kode for at repræsentere viskositeten af ​​olie ved både varme og kolde temperaturer.

 

Tallet før W repræsenterer olieviskositeten ved lavere temperaturer, mens det andet tal (efter W) angiver viskositeten ved driftstemperaturer.

 

For eksempel betyder det, at 5W30 motorolie har mindre viskositet ved lavere og højere temperaturer sammenlignet med 10W40.

 

Du skal være opmærksom på klimaændringer for at holde din motor fuldt funktionsdygtig. Her kan du se den anbefalede olie for hver omgivelsestemperatur:

 

SAE-specifikationer for olie-viskositetsindeks
Omgivelsestemperatur i ºC

Hvis du er interesseret, kan du se mere information om SAE-specifikationer her.

 

 

Transmissionsolier har forskellige SAE-numre. For eksempel har en 75W90 transmissionsolie ikke en højere viskositet end en 15W40.

 

 

Oliespecifikationer - ACEA vs API


Bortset fra viskositetsindekset er der andre faktorer, der skal overvejes, når du vælger en motorolie til dit køretøj.

 

ACEA specifikationer
ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobile) har sin standard med hensyn til specifikationerne for olier. De lægger olier gennem en række tests, der opdateres, når ny lovgivning, nye teknologier eller andre grunde kræver ændring.

 

ACEA-specifikationerne dækker passager- og kommercielle motorer opdelt i følgende afsnit:

A / B: benzin- og dieselmotorer. De kombineres normalt i specifikationen. For eksempel A3 / B3 eller A3 / B4.
C: Katalysator-kompatible olier, som også forlænger DPF-levetiden.
E: Kraftige dieselmotorer
Du kan finde flere detaljer om forskellene mellem alle specifikationer i den officielle ACEA PDF, specifikt på side 4 og 5.

 

 

API-specifikationer
På den anden side har vi API (American Petroleum Institute) specifikationer. De bruger en to bogstavspecifikation, der deler dem i:

S til benzinmotorer
C til dieselmotorer
F til moderne dieselmotorer (introduceret i 2017): Denne nye specifikation sigter mod at reducere brændstofforbruget

 

Specifikationens andet bogstav angiver dets kvalitet. Den laveste kvalitet er bogstavet A, og hvert bogstav efter A repræsenterer bedre kvalitet. For eksempel er en API SN-olie bedre end en API SJ. Som med ACEA-specifikationer kan specifikationerne kombineres, når olien er egnet til både diesel- og benzinmotorer. For eksempel kan en motorolie være SM / CF.

Du kan lære mere om API-specifikationer på det officielle API-websted.

 

Brandspecifikationer (OEM, producent af originalt udstyr)
Det kan også ske, at producenter opretter deres egne specifikke sæt krav til deres motorer. Disse olier opfylder SAE-specifikationerne, men producenterne tilføjer nogle ekstra betingelser. Derfor skal olien bestå ekstra tests som Volkswagen VW 507 eller BMW Longlife 01.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar